SPLETNA REVIJA O GLASBI

Nahajate se na: Odzven > v žarišču > domače > 54. Jazz festival Ljubljana

54. Jazz festival Ljubljana

Mario Batelić
20. junij 2013

Nemški velikan svobodnjaškega jazza Peter Brötzmann je osrednja osebnost letošnjega festivala. Poleg dveh razstav bo nastopil na kar štirih koncertih različnih zasedb. (Foto: Gerard Rouy)
Nemški velikan svobodnjaškega jazza Peter Brötzmann je osrednja osebnost letošnjega festivala. Poleg dveh razstav bo nastopil na kar štirih koncertih različnih zasedb. (Foto: Gerard Rouy)

Osrednji slovenski jazzovski festival tudi letos nadaljuje in krepi pred leti vpeljani koncept z več prizorišči, spremljevalnim programom in »fokusom«, to je osredotočenostjo na neko glasbilo oziroma, kot je primer letos, enega glasbenika. Če je bila na lanskoletni izdaja v ospredju trobenta in smo tako užili kar nekaj izjemnih nastopov (Joe McPhee, Peter Evans, Nate Wooley), bomo na 54. ljubljanskem jazz festivalu v več zasedbah, od dua do kvarteta, na kar štirih koncertih lahko poslušali nemškega velikana med svobodnjaškimi pihalci Petra Brötzmanna, ki kljub častitljivim letom (letos je dopolnil 72 let) ohranja udarno huronsko moč in pretanjeno uho za sošpilavce. Povrhu bosta Brötzmannu posvečeni obe razstavi letošnjega festivala. Na prvi, likovni, si bo moč ogledati njegova dela, ki so nastala med leti 1959–2013; nemški saksofonist je namreč pustil močan pečat tudi na sodobni likovni sceni, saj je bil član pomembnega umetniškega gibanja Fluxus, v sklopu katerega je sodeloval z vidnimi umetniki, kot je denimo Nam June Paik, pionir video umetnosti. Na njegovi pregledni razstavi, ki bo prva v Sloveniji, bodo na ogled dela na papirju: risbe, grafike in akvareli, nekaj slik in objektov ter ovitki plošč in plakati. Razstavo Peter Brötzmann solo: Dela 1959–2013 si bo moč ogledati v ljubljanskem MGLC-ju med 2. julijem in 25. avgustom, otvoritev razstave in s tem tudi 54. ljubljanskega jazz festivala pa bo s solističnim nastopom popestril ameriški vibrafonist Jason Adasiewicz (tor., 2. 7., ob 20.00; vstop prost).

Dan kasneje (sre., 3. 7., ob 20.00) bodo v Mali galeriji Cankarjevega doma odprli še drugo, fotografsko razstavo o Brötzmannu z naslovom To je naša muska! in podnaslovom Peter Brötzmann v objektivu fotografov; fotografije za razstavo je izbral Žiga Koritnik. Uro zatem bo v Klubu Cankarjevega doma nemški saksofonist stopil na oder s kvartetom Sax and Drums, ki se je zbral skupaj posebej za ta festival (gre torej za svetovno premiero) in je pravzaprav svojevrsten »dvojni duo«, torej združba dveh pihalcev in dveh bobnarjev. Ob Brötzmannu so v zasedbi sami stari znanci, pihalec Ken Vandermark ter bobnarja Hamid Drake in Chad Taylor, ki bodo na festivalu nastopili tudi z drugimi zasedbami, in sicer Vandermark in Taylor v novem triu Side A, ki ga zaokroža norveški pianist Håvard Wiik, že kar naslednji dan (čet., 4. 7., od 20.00 dalje; Klub CD). Wiika od prej poznamo kot člana eksplozivne zasebne Atomic, a zna biti glasba tega tria veliko bolj introvertirana in iščoča, bolj usmerjena na pulz kot na izbruh. Ameriško-norveškemu trio bo sledil slovensko-italijanski Cene Resnik Quartet, ki je domače kritike osvojil že s prvencem Joyful Spontaneity in njegovo neposrednostjo izraza ter navdihnjeno igro na meji pretanjenosti in surovosti. Sklep večera bo pripadel Brötzmannu, ki se bo tokrat znova predstavil s Hamidom Drakom, ki mu bo naboj psihedeličnih severnoafriških tradicionalnih godb (gnawa) pomagal vzdrževati Mokhtar Gania na maroški lutnji gimbri.

Osrednje dogajanje zadnjih dveh dnevov bi moralo potekati v Križankah, a je žal japonska pianistka Hiromi odpovedala del turneje in z njim tudi napovedani nastop na ljubljanskem jazz festivalu (pet., 5. 7.), tako da bodo Križanke gostile le sklepni dan festivala. Ker se v tako kratkem času ni dalo zmeniti za nastop kakega podobno priljubljenega in zvenečega glasbenika, so se organizatorji odločili petkovo dogajanje iz Križank preseliti v Klub CD. Namesto Hiromi jim je uspelo pritegniti zasedbo İlhan Erşahin's Istanbul Sessions, ki bi morala nastopiti leta 2011, a je takrat odpovedala nastop. Tokrat bo zasedba z mešanico turške tradicionalne glasbe, duba in jazza sklenila petkovo pisano dogajanje, ki se bo sicer začelo s predavanjem »Cecil Taylor, struktura v improvizaciji« Kaje Draksler (dvorana M3–4 ob 17.00) in nadaljevalo z brezplačnim nastopom osrednjega nemškega gosta in čikaškega vibrafonista Adasiewicza (Štihova dvorana, 18.30). Nato se ob 20.30 dogajanje seli v klub, kjer bosta pred zasedbo İlhan Erşahin's Istanbul Sessions nastopili še po ena slovensko-mednarodna in skandinavska zasedba. Dre Hočevar Trio »Motion In Time« je novi projekt bobnarja Andreja Hočevarja; v triu igrata njegova sošolca z newyorške Nove šole za jazz in sodobno glasbo, belgijski pianist Bram De Looze in ameriški basist Devin Starks. Trio se predaja občutljivi formi pianističnega jazza z navezavami tako na klasično jazz liričnost kot na modernistične prijeme; koncert bo hkrati premiera prvenca Motion In Time. Švedsko-norveški kvartet Jonas Kullhammar / Jørgen Mathisen / Torbjörn Zetterberg / Espen Aalberg, ki zavzeto prepleta ameriško in evropsko jazzovsko tradicijo, bo na svetovni premieri zaigral skladbe s prvenca The Basement Sessions. Sledil bo zaključni jam session, česar na ljubljanskem festivalu ni bilo že vrsto let; upajmo, da se bo tradicija obdržala oziroma nadaljevala …

Sklepni, sobotni dan praviloma prinaša največ dogodkov, in tudi letos bo tako. Že ob 10.00 bo na ljubljanski tržnici zaigral European Saxophone Ensemble, mladostniški saksofonski big band s člani iz enajstih držav, katerega ena od značilnosti je nastopanje v nekonvencionalnih, praviloma odprtih prostorih. V zasedbi, ki deluje od leta 2008, igrata tudi slovenska saksofonista Mateja Dolšak in Boštjan Simon (kot gost). Sledil bo trojček brezplačnih koncertov v klubu, na katerih se bodo od 12.00 dalje predstavili Tomaž Grom & Eduardo Raon (duo kontrabasa in harfe), Susana Santos Silva & Torbjörn Zetterberg (lani slišana portugalska trobentačica v duu s švedskim kontrabasistom) in Rodrigo Amado Motion Trio + Luis Lopes (»špica« portugalskega jazza s posebnim kitarskim gostom). Med drugim in tretjim koncertom bo predstavitev sirov in vin s Portugalske.

Na koncertu v Križankah bo Brötzmann še zadnjič zaigral na letošnjem festivalu, tokrat v triu z britanskima mojstroma svobodne igre, basistom Johnom Edwardsom in bobnarjem Stevom Noblom; organizatorji napovedujejo »veliko pogonsko energijo in globinske razsežnosti zvoka«. Nemara najbolj zveneče letošnje ime, še zlasti zunaj polja jazza, je z grammyjem ovenčana soulovska ter r'n'b pevka Macy Gray, ki smo jo v naših krajih že slišali, a ne v jazzovskem okviru. Za tega bo poskrbel saksofonist David Murray (poznamo ga iz časov World Saxophone Quarteta), ki je prearanžiral njene uspešnice za format svojega Infinity Quarteta. Opolnoči sledi zadnje dejanje letošnje izdaje Jazz festivala Ljubljana: na brezplačnem koncertu bosta nastopila nizozemski didžej in producent Mark de Clive-Lowe in britanska soulovska pevka Vanessa Freeman.

Kot je v navadi zadnjih nekaj let, sta program skupaj pripravila Bogdan Benigar in Pedro Costa. Slednji je solastnik portugalske založbe Clean Feed, ki od leta 2011 snema nekatere festivalske koncerte in jih objavlja v založbini seriji Ljubljana Jazz Series

NE SPREGLEJTE:


Ko se Ljubljana pretvori v jazzovsko mesto
sreda, 17. julij 2013
Perspektive nove zgodbe jazza pri nas
nedelja, 30. junij 2013
55. Jazz festival Ljubljana
ponedeljek, 16. junij 2014
Med črnim in belim
sobota, 11. januar 2014
Ženski in drugi glasovi Druge godbe
torek, 26. maj 2015
Čas za ves ta djézz
torek, 03. marec 2015
Kompilacija, ki napoveduje razcvet domače jazzovske scene
sreda, 15. julij 2015
Improvizirana godba brez meja
četrtek, 12. september 2013
Festival Boben in lajna 2013
petek, 13. december 2013
Brsteči neobop
četrtek, 24. januar 2013

DELI Z OSTALIMI:

pošlji


POVEZAVA:

KOMENTIRANJE

Ni še nobenega komentarja. Bodite prvi in komentirajte.

Za komentiranje morate biti prijavljeni!

prijavi se

Uredništvo

Odzven od 7. 4. do 14. 4. 2016: Izak Košir recenzira drugo ploščo Balladera, Jaša Lorenčič pa povratniški EP zasedbe Adam.  Katarina Juvančič piše o arhivskem koncertnem albumu legendarne folk zasedbe Sedmina, Gregor Bauman pa o 30. koncertni obletnici zasedbe Panda. Bauman se je hkrati pogovrajal z Tinetom Grgurevičem, znanim pod imenom Bowrain, Terens Štader pa s Prismojenimi profesorji bluesa.

.

E-NOVICE

Naročite se na elektronske novice in bodite obveščeni o naših in drugih aktivnostih!

Odjavi e-novice