SPLETNA REVIJA O GLASBI

Nahajate se na: Odzven > recenzije > plošče > Gre le za kreativen angažma

Gre le za kreativen angažma

Žiga Pucelj
30. september 2013

Jaka Berger je pod že znanim imenom BRGS Time na kup zbral množico zvočnih vzorcev lastnega živega muziciranja, jim pozorno odmeril prostor znotraj računalniškega orodja horizontalne ter vertikalne distribucije.
Jaka Berger je pod že znanim imenom BRGS Time na kup zbral množico zvočnih vzorcev lastnega živega muziciranja, jim pozorno odmeril prostor znotraj računalniškega orodja horizontalne ter vertikalne distribucije.
Brgstime:
Koščki stare celine

Brgstime:
Žarek zvoka
(Zvočni prepihi, 2013)

Jaka Berger je že leta eden tistih centralnih motorjev domače neodvisne scene, brez katerih si težko predstavljamo tako njeno javno podobo kot njeno aktivno drobovje. Znotraj vrste mlajših kreativcev gre v njegovem primeru nedvomno za prototipsko pojavo, za pobudnika, ki koplje v vse pore telesa nekomercialne kulture. V prvi vrsti ga seveda poznamo kot glasbenika – bobnarja in zvočnega raziskovalca, vendar je že zgodaj moral večkrat z glavo skozi zidove svojih okolij, tako da ga je nuja oblikovala tudi v organizatorja dogodkov, založnika, radijskega sodelavca, v zaganjalca aktivnih prostorov ter skupnosti.

Tako nikakor ni nenavadno, da lahko Bergerjevemu glasbenemu ustvarjanju sledimo skozi številne stilske odklone: od resnejših začetkov znotraj (ob)jazzerskih odvodov preko sodelovanj, ki zrcalijo njegovo globoko vpletenost v sceno, do res zavitih zasedb, kot sta Od Franclna možgani ter Sportbilly krši embargo, ki predstavljata vrhunec novejše domače produkcije fuzij raznorodnih žanrskih smernic. Vsekakor je Brgs primarno improvizator, ki ne gre v le eno smer, temveč raziskuje širok diapazon možnosti izraza svoje vztrajne glasbene ihte. Še bližje improvizaciji se znajde z nadaljnjo plejado sodelovanj, kot je na primer zdaj žal razdrti Radical improvisation duo z Markom Karlovčcem, s katerim sta izdala dve plošči, v živo pa se jima je v triu rad pridružil N'toko, duo ali trio zasedbe Collision, v katerih je raziskoval tudi tradicionalnejše zvene s harmoniko ter pihali, ali pa JakaundKikiundKikiundJaka, njegov tolkalski duet s kolegom Anžetom Kristanom iz zasedbe Strojmachine. Skozi vse te zasedbe lahko lociramo najrazličnejše pristope k raziskovanju formalnih nastavkov godb ter okvirov različnih tradicij.

Ne čudi torej, da je Bergerjev zadnji diskografski projekt spet zametek nove smeri artikulacije zvočnega izrazja. Tokrat je pod že znanim imenom BRGS Time na kup zbral množico zvočnih vzorcev lastnega živega muziciranja, jim pozorno odmeril prostor znotraj računalniškega orodja horizontalne ter vertikalne distribucije, po potrebi pa tudi zagnal pralnico zvočnih efektov, ki njegove akustično orientirane improvizacije izpostavlja različnim časovnim, tonalnim in teksturnim modulacijam ter manipulacijam stereo prostora.

Rezultat sta dve precej različni, v tem pa toliko bolj fokusirani dvajsetminutni kompoziciji, ki se spogledujeta s konceptom remiksa oziroma reformulacije diskografskega dokumenta nekega specifičnega zvočnega raziskovanja. Zelo dobrodošel je element krajše oblike, posebno v kontrastu z Bergerjevim diskografskim JakaundKiki, ki je skozi dve uri beležil primerjalno veliko bolj statične zvočnosti. (Relativno) krajši kosi tukaj omogočijo dinamično narativno pretakanje, posledično pa je tudi stilski/zvočni motiv bolj osredotočen. Koščki stare celine je glasnejši dvojček, ki si dovoli zelo markantne ostre amplitudne (gate) reze v celotno narativo. Ta je očitno potrpežljivo risana skozi uvodni high gain zvok orgel, ki mu sledi trenuten in zelo učinkovit preskok v prav »merzbowovsko« čuteče plastena prazna prepihovanja, piske ter »beli hrup« trobente, kamor proti zaključku vstopijo še distorzirana tolkala z vsem truščem in predirnimi visokimi metaliziranimi zveni aktualnih hrupnih ritmiziranih muzik. Žarek zvoka se izkaže kot bolj delikaten konstrukt, ki v špiralo zvočnosti lokovanih činel nekoliko zadržano plasti obrnjene drobce hrapave teksture, ki vzročno vodi k poudarku vektorja vstopa in izhoda posameznega zvoka. Ko zabobnijo na kratko frekvenco odmevajoči bobni, ambient pridobi na sprevrženem, sikajočem karakterju, ko se prasketanje metlice in globlji tom večkrat parita v mutirani prš, v zamolklo posredovano zaporedje odbojev dežnih kapelj z votlih poroznih klančin.

... BRGS Timov novi diskografski projekt tipa prav za takšnimi izjemnimi studijskimi dosežki zvočne redistribucije raziskovalne zvočne materije in pri tem ponuja dva izmed poslušalsko najbolj zanimivih izdelkov, kar jih je doslej sproducirala perspektivna domača scena mladih zvočnih raziskovalcev – improvizatorjev.

Zvočni prepihi so kot blagodejna burja na sceni zato več kot primerna platforma za izdajo teh dveh BRGS Timovih kolažev. Prepihe je Berger konceptualno utekel kot serijo radijskih oddajanj med svojim bivanjem v Mariboru. Svoje fizično mesto so nato zasedli v novomeškem Sokolskem domu, kjer je Brgs končno našel prostor tudi doma. Serija raznolikih dogodkov je zdaj očitno prerasla tudi v »naredi sam« založniško dejavnost s prav posebnima inavguracijskima izdajama. Po svoji metodi sta plošči precejšnji inovaciji v našem prostoru, kljub temu da se je zelo produktivnega elektroakustičnega zvočenja lotilo že kar nekaj domačih umetnikov. Najdlje v to smer segajo plošče, ki so izrasle iz sodelovanja med Tomažem Gromom in Taom G. Vrhovcem Sambolcom, ki sta z izdajo kvarteta Udarnik (http://www.sploh.si/udarnik.html) domačemu založništvu pripela gotovo najbolj dodelan in široko kritiško sprejet kos elektroakustičnega remiksa s strani italijanskega zvočnega umetnika Giuseppeja Ielasija. Na neki način sem sega tudi diskografsko delo Irene Tomažin (v projektu iT). BRGS Timov novi diskografski projekt tipa prav za takšnimi izjemnimi studijskimi dosežki zvočne redistribucije raziskovalne zvočne materije in pri tem ponuja dva dva izmed poslušalsko najbolj zanimivih izdelkov, kar jih je doslej sproducirala perspektivna domača scena mladih zvočnih raziskovalcev – improvizatorjev.

Koščki stare celine in Žarek zvoka ponujata izraz razpoke med živim nastopom ter studijskim (oziroma postprodukcijskim) delom, ki se po svoji naravi igra s pozitivnim pristopom k poslušalcu in pokaže, da kvaliteten izdelek te vrste ni nujno odvisen od izvedenskih studijskih okolij/tehnologije ali sodelovanja z magi/producenti takšnih in drugačnih provenienc. Dejansko gre le za kreativen angažma. Sam bi podobnih izdelkov pri nas raje videl še veliko več ... torej, se jih že zelo veselim.  


DELI Z OSTALIMI:

pošlji


POVEZAVA:

KOMENTIRANJE

Ni še nobenega komentarja. Bodite prvi in komentirajte.

Za komentiranje morate biti prijavljeni!

prijavi se

Uredništvo

Odzven od 7. 4. do 14. 4. 2016: Izak Košir recenzira drugo ploščo Balladera, Jaša Lorenčič pa povratniški EP zasedbe Adam.  Katarina Juvančič piše o arhivskem koncertnem albumu legendarne folk zasedbe Sedmina, Gregor Bauman pa o 30. koncertni obletnici zasedbe Panda. Bauman se je hkrati pogovrajal z Tinetom Grgurevičem, znanim pod imenom Bowrain, Terens Štader pa s Prismojenimi profesorji bluesa.

.

E-NOVICE

Naročite se na elektronske novice in bodite obveščeni o naših in drugih aktivnostih!

Odjavi e-novice