SPLETNA REVIJA O GLASBI

Nahajate se na: Odzven > recenzije > plošče > Kje so Laibach?

Kje so Laibach?

Primož Vozelj
15. april 2013 1

Med devetnajstimi zasedbami na kompilaciji najdemo skupine, kot so Orlek, Red Five Point Star, Neon Spektra, Icarus Down, We Can't Sleep At Night, Datura, Terminal Disease, The Drinkers in številne druge.
Med devetnajstimi zasedbami na kompilaciji najdemo skupine, kot so Orlek, Red Five Point Star, Neon Spektra, Icarus Down, We Can't Sleep At Night, Datura, Terminal Disease, The Drinkers in številne druge.
Različni izvajalci:
Zasavski krasen džumbus
(Regionalni center za razvoj Zasavje, 2013)

Kompilacije, na katerih si prostor delijo različni izvajalci, praviloma temeljijo v eni ali več skupnih točkah, ki vežejo te izvajalce. V primeru antologijskih kompilacij je taka stična točka lahko neko zgodovinsko obdobje, žanr, scena ali, recimo, glasbena založba, po drugi strani pa obstaja predvsem na področju world music cel podžanr kompilacij, ki jih določa neko geografsko področje, naj bo to regija, država ali kar kontinent oziroma del njega. Znotraj domače glasbene scene (na področju popularne glasbe) kompilacije z geografskim predznakom niso redkost. V zadnjih letih so aktualno lokalno dogajanje preostanku države predstavljali Prekmurje noise conspiracy CD-R samplerji in Obalne paštete, če omenim dva, med seboj geografsko najbolj oddaljena predela. Bolj dokumentarne narave pa je denimo zgoščenka Pebi ne strelat! s podnaslovom Celjska scena 1980-2000.

Zasavski krasen džumbus ne sodi ne v skupino aktualnih niti antologijskih izdaj, saj so na tej kompilaciji zbrani tako uveljavljeni izvajalci, ki delujejo že dvajset let, kot tudi nekateri mladi in javnosti povsem neznani. Tudi žanrsko so povsem raznoliki, veže jih zgolj, kot pove že ime, Zasavje. Krasen džumbus sicer ni prva zasavska kompilacija. Pred sedmimi leti je namreč zagorski KUD Knap izdal kompilacijo šestih bendov, z lokalno obarvanim naslovom Kuolm u glavo, ki je po konceptu in načinu nastanka spadala v kategorijo tipičnih kompilacij neuveljavljenih bendov. Na tem področju pri nas že dvanajst let nosijo zastavo vsakoletne zgoščenke z izvajalci, ki se uvrstijo na Klubski maraton Radia Študent. Recept je znan in preprost: izvajalci (načeloma) brez izdanih studijskih posnetkov dobijo priložnost, da posnamejo eno ali dve skladbi, ki nato izidejo na skupni zgoščenki.

Razen očitnega skupnega imenovalca skladb na zgoščenki nič ne povezuje v neko zaokroženo celoto. Kar nekaj izvajalcev s sredinsko (radiu in ušesom prijazno) glasbo bi se zlahka znašlo na kakšni kompilaciji tipa Imamo dobro glasbo, za katero stoji Val 202, spet kakšni drugi pa bi bili primernejši za kompilacijo izvajalcev, katerih osnovni namen ni nabiranje čim večjega števila poslušalcev. Neobičajna je tudi kombinacija znanih in popularnih izvajalcev s popolnimi anonimusi, kar samo po sebi ni slaba ideja, vendar je zaradi pomanjkanja kakršnekoli rdeče niti poslušanje Krasnega džumbusa vendarle precej kaotična izkušnja. Skladbe si po neki birokratsko-administratorski logiki sledijo kar po abecednem redu izvajalcev, pa še to zgolj na ovitku, medtem ko se na sami zgoščenki položaja dveh pesmi ne ujemata s seznamom na ovitku. Skok iz anarho punka zasedbe Datura Trboule je u pizdi, Trboule umira«) na, milo rečeno, zabavljaški rock zasedbe Drinkers (» Trboule so zakon, na mostu je znak prepovedan vstop bedakom« ) prenesejo le redka ušesa, pa čeprav skladbi družijo Trboule v naslovu. Še dodatno pestrost prispeva jezikovna mešanica, kjer standardno slovenščino in angleščino dopolnjujejo lokalni dialekti, pa tudi balkanščina, kot je jezik v svojih pesmih poimenoval reper Five D (Ermin Mujić).

Neobičajna je tudi kombinacija znanih in popularnih izvajalcev s popolnimi anonimusi, kar samo po sebi ni slaba ideja, vendar je zaradi pomanjkanja kakršnekoli rdeče niti, poslušanje Krasnega džumbusa precej kaotična izkušnja. 

Če je v preteklosti tovrstne kompilacije (predvsem tiste z večjim poudarkom na neuveljavljenih izvajalcih) zaznamovala zlasti (ne)namerna lo-fi estetika, tu skoraj vse skladbe v tehnično-produkcijskem smislu zvenijo precej dobro, kar je najbrž posledica tako ambicioznosti določenih izvajalcev kot tudi tega, da so boljši snemalni pogoji danes bolj na dosegu roke; velika večina izvajalcev na kompilaciji je namreč že izdala vsaj en studijski album. Med skladbami na zgoščenki ni praktično nobene novosti, ker gre v večini primerov za skladbe, ki so že bile objavljene na fizičnih ali spletnih izdajah posameznih izvajalcev. Glede na to, da je bila za vstop na Džumbus dovolj že poštna številka iz nabora 1410-1430, se pojavlja vprašanje, zakaj Orlekom, kot najprepoznavnejšemu bendu na kompilaciji družbe ne delata še, recimo, Hiša in Bohem, če že Laibach v naslovu te recenzije vsaj malce diši po sarkazmu.

Medtem ko tovrstni projektni pogostokrat kmalu po izidu utonejo v večno pozabo, Krasnemu džumbusu zaenkrat kaže kar dobro, saj se je že zgodil en promocijski koncert, vrhunec pa sledi s koncertom oziroma že skoraj festivalom med 17. in 18. majem v Zagorju, ko se bo v živo predstavila večina izvajalcev s kompilacije.

Zgoščenke se razen na Regionalnem centru za razvoj v Zagorju ne da dobiti nikjer, tako da je vprašanje, koliko ljudi jo bo dejansko slišalo, posebej izven Zasavja, povsem na mestu. Glede na to, da je zgoščenka brezplačna in je njen glavni namen predstavitvene narave, pogrešam spletno stran, kjer bi jo lahko slišal tudi nekdo, ki mu zgoščenka ni prišla v roke. Ob nadvse praktičnih generičnih spletnih omrežjih tipa Soundcloud in Bandcamp si dandanes res ne morem zamisliti enega samega razloga, zakaj ni poskrbljeno za to.

NE SPREGLEJTE:


Petindvajset častnih za Pridigarje
torek, 11. junij 2013
Sam svoj kralj
petek, 24. julij 2015
Rdeča peterokraka zvezda
sobota, 14. januar 2012
Prva petletka
četrtek, 20. december 2012
Zgodba o Buldožerjih
torek, 08. september 2015
Tudi koale se oglašajo, mar ne?
torek, 03. februar 2015
Rokerji pojejo pesnike- desetič!
ponedeljek, 29. december 2014
Rokenrol je mrtev, živel rokenrol!
ponedeljek, 30. marec 2015
Pridigarji so gnile duše
nedelja, 26. februar 2012
Po tujih sledeh
petek, 27. marec 2015

DELI Z OSTALIMI:

pošlji


POVEZAVA:

KOMENTIRANJE

IztokZ, 16.04.2013, 11:53

Orleki za sodelovanje niso dobili nič(kot založnik sem se odpovedal pravicam), Laibach so zahtevali tak znesek, da ga raje ne objavim. Bi se pa lahko novinar dokopal do teh cifer. Zakaj ni na kompilaciji Hiša in Bohem? Mogoče pa RTV ni dovolila brezplačne objave za Hišo?

Za komentiranje morate biti prijavljeni!

prijavi se

Uredništvo

Odzven od 7. 4. do 14. 4. 2016: Izak Košir recenzira drugo ploščo Balladera, Jaša Lorenčič pa povratniški EP zasedbe Adam.  Katarina Juvančič piše o arhivskem koncertnem albumu legendarne folk zasedbe Sedmina, Gregor Bauman pa o 30. koncertni obletnici zasedbe Panda. Bauman se je hkrati pogovrajal z Tinetom Grgurevičem, znanim pod imenom Bowrain, Terens Štader pa s Prismojenimi profesorji bluesa.

.

E-NOVICE

Naročite se na elektronske novice in bodite obveščeni o naših in drugih aktivnostih!

Odjavi e-novice