SPLETNA REVIJA O GLASBI

Nahajate se na: Odzven > v žarišču > domače > Mladost na odru Dvorane Union v Mariboru

Mladost na odru Dvorane Union v Mariboru

Branka Kljun
27. april 2013

Zmagovalni zbor Stockholms Musikgymnasium iz Švedske pod vodstvom Helene Stureborg. (Foto: Janez Eržen)
Zmagovalni zbor Stockholms Musikgymnasium iz Švedske pod vodstvom Helene Stureborg. (Foto: Janez Eržen)

Na letošnjem 12. mednarodnem zborovskem tekmovanju v Mariboru so žirijo najbolj prepričali Švedi – Musikgymnasium Chamber Choir iz Stockholma in si z zmago na mariborskem tekmovanju priborili vstopnico na tekmovanje za veliko nagrado Evrope, ki bo potekalo prihodnje leto na Madžarskem. Mariborsko tekmovanje je namreč od leta 2008 eno od šestih najprestižnejših evropskih tekmovanj, ki svoje zmagovalce prispevajo v nabor za finalno tekmo za veliko nagrado Evrope. Ta se vsako leto odvija v eni od držav gostiteljic, in prihodnje leto bo na vrsti Madžarska oziroma njen Mednarodno zborovsko tekmovanje Bela Bartok  v Debrecenu.

 Za 12. mednarodno tekmovanje Maribor 2013 je vladalo zelo veliko zanimanje. Na Javnem skladu RS so na razpis prejeli nekaj manj kot 30 prijav z vsega sveta, vendar so se odločili le za devet udeležencev, ki izpolnjujejo najvišje kakovostne zahteve tekmovanja. Žal so trije iz različnih razlogov pozneje odpovedali sodelovanje, tako da se je minuli konec tedna v Mariboru med sabo pomerilo šest skupin: ženski zbor iz Estonije, moški zbor iz Švice ter mešani zbori iz Nemčije, Poljske, Švedske in Slovenije. Našo državo je zastopal Zbor Konservatorija za glasbo in balet iz Ljubljane, ki zadnji dve leti deluje pod vodstvom Ambroža Čopija. Prav vse tekmujoče zbore sestavljajo mladi pevci, stari večinoma manj kot 20 let, kar je, kot je povedala programska direktorica tekmovanja in svetovalka za vokalno glasbo pri JSKD Mihela Jagodic, zanimivo naključje, saj gre v vseh primerih bodisi za srednješolske ali študentske sestave. Misel, da se nam za zborovsko petje ni bati, je tako več kot spodbudna.

Nastope zborov – vsak se je občinstvu predstavil trikrat, izbranci štirikrat – je poslušala mednarodna strokovna žirija, ki so jo sestavljali Stephen Connolly, zborovski strokovnjak iz Anglije, ki ga poznamo predvsem kot člana legendarne skupine King's singers, ter dirigenti Leon Shiu-wai Tong iz Hongkonga, Laurent Gendre iz Švice ter dve slovenski predstavnici, Urša Lah in Helena Fojkar Zupančič . Roko na srce, imeli so težko delo, kar kažejo tudi rezultati, saj so razlike v točkah minimalne. Prvi je odpadel švicarski Mannerstimmen Basel z zborovodjo Oliverjem Rudinom; zbor ima v svojem CV-ju že nekaj mednarodnih zmag in se je zlasti na otvoritvenem netekmovalnem koncertu predstavil z zanimivim programom švicarske tvornosti, vendar nekako ni zadostil merilom za vstop v finale tekmovanja, ki lahko sprejme le pet zborov. Tu pa se je začel »trši boj«, vseh pet je bilo namreč na svoj način odličnih, ali kot se je izrazil predsednik žirije Stephen Connolly: »Vsaka skupina je imela trenutke, ko je pokazala nekaj posebnega, nekaj, s čimer je pritegnila pozornost, bodisi poseben zvok bodisi posebno energijo ali domiselno interpretacijo.« V končni razvrstitvi je bila med njimi le po ena točka razlike. Estonske pevke iz Akademskega zbora Univerze v Tartuju z zborovodkinjo Triin Koch in nemški mešani zbor iz Heidelberga Kammerchor Alumni  z Wernerjem Glogglerjem so prejeli enako povprečno oceno, čeprav so se njihove točke med samim tekmovanjem kar močno razlikovale. Estonska dekleta so navdušila predvsem s čistostjo intonacije in zlitostjo glasov, Nemci pa s sproščenostjo in barvo, za oba zbora pa vsekakor lahko trdimo, da sta odlični vokalni zasedbi, ki bi si morda zaslužili uvrstitve celo bliže vrhu. Poljska skupina Resonans Con Tutti iz kraja Zabrze je žirijo očarala predvsem z obveznim programom, zlasti z obvezno skladbo Šurka je tisa Mojce Prus (za izvedbo so Poljaki prejeli posebno nagrado tekmovanja) in s prostim programom, ki je obsegal kar šest skladb različnih avtorjev, manj pa z zadnjim tekmovalnim nastopom, ki je nekako stavil na energijo in jakost. Nehvaležno drugo mesto je pripadlo slovenskim pevcem iz Zbora Konservatorija za glasbo in balet iz Ljubljane in dirigentu Ambrožu Čopiju, ki se lahko pohvalita z nekaj odličnimi uvrstitvami na mednarodnih zborovskih prizoriščih. Tokrat se je zbor še zlasti izkazal z zadnjim tekmovalnim nastopom, na kar je morda meril angleški žirant, ko je omenil, da »bi si želel, da bi zbori pri izbiri programa več tvegali, da bi se, glede na svojo mladost, bolj zabavali, kar je pravzaprav uspelo le enemu, vsi ostali so v glavnem posegali po zelo resnih skladbah«. Tu gre pohvaliti tudi novo ime na slovenski zborovski sceni, in sicer je to pevec v zboru, dijak ljubljanskega Konservatorija Matej Kastelic, ki se razvija v domiselnega in kreativnega ustvarjalca; zbor se je namreč predstavil s kar dvema njegovima deloma, ki veliko obetata.

»Zmagovalec: zelo zanimiv zbor, zelo usklajen, zlit zbor, ki upošteva vse elemente dobrega nastopa«, tako se je Stephen Connolly izrekel o zboru Stockholms Musikgymnasium iz Švedske in o dirigentki Helene Stureborg, ki je leta 2002 za dirigentskim pultom zbora nasledila Garyja Gradna, kar je brez dvoma svojevrstno jamstvo za uspešnost in visok ugled. Švedski pevci se tudi tokrat niso izneverili pričakovanjem. V Sloveniji smo jih pred leti že gostili, in sicer na simpoziju Mednarodnega združenja za zborovsko glasbo, takrat še s prvim dirigentom, pozneje pa se je ime tega zbora še večkrat znašlo med udeleženci velikih mednarodnih zborovskih prireditev. Pa vendar smo lahko slišali: »Presenečena sem in prevzeta, preprosto nisem še dojela, da smo res zmagali. Želeli smo si v finale, o drugem nismo razmišljali,« kot je takoj po razglasitvi rezultatov dejala dirigentka Helene Stureborg. Glede na to, da je zbor vajen visokih uvrstitev, lahko iz te izjave sklepamo, da ima naše mariborsko tekmovanje res velik ugled med zborovskimi strokovnjaki po Evropi in v svetu.

»Tekmovanje je potekalo tako, kot smo si začrtali,« je ob izteku povedal direktor Matija Varl. »Nekaj težav nam je povzročila odpoved treh zborov; vrzel smo zapolnili s predstavitvijo našega bogatega ljudskega izročila in zanimivimi delavnicami tujih žirantov.« Na otvoritvenem koncertu so poleg sproščenega nastopa udeležencev tekmovanja nastopili še odlična otroška folklorna skupina osnovne šole Šentjernej, Murnovi Godci iz Podblice ter družinski trio Volk Folk iz Ilirske Bistrice, ki goji predvsem ljudsko izročilo Brkinov, na sklepni podelitvi nagrad in priznanj pa so zaplesali člani Akademske folklorne skupine KUD Študent iz Maribora, ki so »razelektrili« napeto pričakovanje tekmovalcev. Poleg pevcev so navdušili tudi številne tuje goste, predstavnike evropskih tekmovanj in festivalov, ki so prišli v Maribor v prvi vrsti zato, da bi razširili svoja obzorja, slišali nove odlične zbore in jih pozneje morda povabili na svoje prireditve.

Med spremne dogodke festivala oziroma tekmovanja je organizator uvrstil tudi zanimive delavnice, na katerih so sodelovali izbrani slovenski zbori, oblikovali pa so jih tuji žiranti Stephen Connelly, Leon Shiu-wai Tong in Laurent Gendre. Posebno zanimiva je bila prva, kjer je angleški pevec in zelo iskan žirant na mednarodnih tekmovanjih poskušal podčrtati pomen vzpostavitve stika med izvajalcem in občinstvom. »Že dvajset let učim mlade po vsem svetu, kako naj skupina razvije kontakt z občinstvom, kako naj komunicira z njim, kako naj ga osvoji. Zbori tega večinoma ne znajo,« je povedal Connelly, »morda so preveč osredotočeni na dirigenta ali na to, da pojejo točno, tako pa običajno pozabijo na ta komunikativni element, ki je prav gotovo enako ali morda celo pomembnejši od zlitosti in intonacije. Če pozabiš na komunikacijo s poslušalci, postaviš vmes bariero, oviro, s tem nehote dosežeš, da občinstvo tvoj nastop spremlja kot nekakšno igro, ne pa kot izražanje idej in čustev.«  


DELI Z OSTALIMI:

pošlji


POVEZAVA:

KOMENTIRANJE

Ni še nobenega komentarja. Bodite prvi in komentirajte.

Za komentiranje morate biti prijavljeni!

prijavi se

Uredništvo

Odzven od 7. 4. do 14. 4. 2016: Izak Košir recenzira drugo ploščo Balladera, Jaša Lorenčič pa povratniški EP zasedbe Adam.  Katarina Juvančič piše o arhivskem koncertnem albumu legendarne folk zasedbe Sedmina, Gregor Bauman pa o 30. koncertni obletnici zasedbe Panda. Bauman se je hkrati pogovrajal z Tinetom Grgurevičem, znanim pod imenom Bowrain, Terens Štader pa s Prismojenimi profesorji bluesa.

.

E-NOVICE

Naročite se na elektronske novice in bodite obveščeni o naših in drugih aktivnostih!

Odjavi e-novice