SPLETNA REVIJA O GLASBI

Nahajate se na: Odzven > v žarišču > tuje > Pester nabor umetnostne glasbe v tujini

Pester nabor umetnostne glasbe v tujini

Maia Juvanc
20. julij 2014

Peljemo vas po festivalih klasične glasbe, opernih festivalih in festivalih sodobne glasbe v tujini. Na sliki: Renee Fleming z Bostonskimi simfoniki ob odprtju Tanglewood festivala. (Foto:Hilary Scott)
Peljemo vas po festivalih klasične glasbe, opernih festivalih in festivalih sodobne glasbe v tujini. Na sliki: Renee Fleming z Bostonskimi simfoniki ob odprtju Tanglewood festivala. (Foto:Hilary Scott)

To poletje lahko na svetovni glasbeni sceni sledimo širokemu spektru glasbenih dogodkov s področja klasične in sodobne glasbe – od festivalskih koncertov, opernih uprizoritev, delavnic in konferenc do natečajev za sodobne skladatelje. Pod okriljem tako evropskih kot tudi ameriških festivalov se bodo zvrstili nastopi vodilnih glasbenikov, dirigentov, orkestrov in ansamblov, med katerimi so sir Simon Rattle, Danielle Gatti, Christian Eschenbach, Jevgenij Kisin, Martha Argerich, dunajski simfonični orkester, Ensemble Modern in amsterdamski Concertgebouw. Festivali, ki se osredotočajo na sodobno glasbo, bodo ponudili dela Tristana Muraila, Marc-Andréja Dalbavieja, Stevena Mackeyja idr.

Operni festivali

Med svetovno najvidnejšimi opernimi festivali je britanski Glyndebourne (17. maj–24. avgust), eden prvih festivalov, ki so mu svetovno občinstvo zagotovili neposredni prenosi predstav, prenosi v kinematografih, na DVD-jih in spletni prenosi. Festival vsako leto predstavi šest opernih uprizoritev v operni hiši, ki sprejme 1200 obiskovalcev. Letošnja edicija festivala, s katero se je predstavil novi umetniški vodja in dirigent Robin Ticciati, bo ponudila tri nove produkcije, in sicer Straussovega Kavalirja z rožo v režiji Richarda Jonesa, Mozartovo La Finta Giardiniera Frederica Wake-Walkerja in Verdijevo La traviato Toma Cairnsa, ter ponovne postavitve oper Jevgenij Onjegin Čajkovskega, Mozartovega Don Giovannija in Händlovega Rinalda.

Večji poudarek na sodobnosti ima v svoji programski zasnovi londonska Kraljeva opera, ki ponuja operne predstave skozi celotno leto. Poleg tradicionalnih del opernega repertoarja so na programu uprizoritve opernih novitet, nastalih po naročilu te slovite operne hiše, med drugim King Size Christopha Marthalerja in The Cure/The Corridor Harrisona Birtwistleja. Verdijevega Falstaffa, njegovo zadnjo mojstrovino iz obširnega opusa 28 oper, je priznani režiser Robert Carsen postavil v petdeseta leta prejšnjega stoletja in ga, z ozirom na razmere in ločnice med družbenimi razredi, predstavil kot paralelo Shakespearovega časa (1590). Carsnova produkcija je debi doživela v newyorški metropolitanski operi. V sezoni 2014/15 londonske Kraljeve operne hiše je tudi Idomeneo; s svežo izvedbo tega dela bo jeseni debitiral še eden izmed vidnejših režiserjev, Martin Kušej, Avstrijec iz slovenske manjšine.

Veronska Arena, poletno operno središče, ki se osredotoča na italijansko tradicijo belcantistične opere, ponuja od julija do septembra uprizoritve opernih del vse od Verdija in Puccinija do Bellinija v edinstvenem okolju svoje impresivne arhitekturne rimljanske zapuščine. Letos bo Plácido Domingo nastopil na gala večeru skupaj s sopranistko Amarilli Nizza, nosilko glavne vloge letošnje Aide. Med nastopajočimi pevci so še argentinska sopranistka Virginia Tola in uspešni italijanski operni pevci tenorist Francesco Meli ter sopranistki Alice Marini in Serena Gamberoni.

Plácido Domingo že od leta 1993 prireja svetovno operno tekmovanje Operalia, namenjeno mladim opernim pevcem, ki se pod njegovim mentorstvom pripravijo za tekmovanje, ki jih postavlja na svetovno operno sceno. 22. izdaja Operalie bo letos potekala med 25. in 30. avgustom v Los Angelesu v Kaliforniji.

Vse Wagnerjeve opere in glasbene drame bodo uprizorjene na odru najpomembnejšega romarskega kraja Wagnerjancev in ljubiteljev vrhunskih opernih predstav, v bayreuthskem gledališču, katerega načrt in gradnjo je nadzoroval sam Wagner in ki vsebuje številne arhitekturne inovacije, saj lahko sprejme večje orkestre in omogoča uresničitev posebne skladateljeve vizije glede uprizoritve njegovih del. Na letošnjem bayreuthskem festivalu, za katerega je treba na vstopnice čakati tudi do deset let, letos ne bo novih del, temveč ponovitve lanskoletnih inscenacij v režiji Sebastiana Baumgartena, Jana Philippa Glogerja in Hansa Neuenfelsa ter provokativna izvedba Prstana Franka Castorfa.

Festivali klasične glasbe

Dva pomembna avstrijska festivala klasične glasbe, ki poleg oper ponujata orkestrsko, komorno in zborovsko glasbo, sta avstrijski Bregenz in Salzburški festival. Tako kot lani tudi letos nastopa slovenska sopranistka Barbara Bobro v vlogi Pamine v Mozartovi Čarobni piščali, ki je tradicionalno uprizorjena na plavajočem odru na Bodenskem jezeru. V Salzburgu bodo pomembni orkestri Simfonični orkester dunajskega radia, Mladinski orkester Gustav Mahler, Dunajski filharmoniki in amsterdamski Concertgebouw nastopili pod taktirko največjih dirigentskih imen, kot so Daniel Barenboim, sir Simon Rattle, Daniele Gatti, Mariss Jansons, Christian Eschenbach, ter dirigentov Nikolausa Harnoncourta in Johna Eliota Gardinerja, ki se osredotočata na historično izvajalsko prakso. V ciklu solističnih recitalov se bodo zvrstili nastopi najpomembnejših pianistov, med njimi Pierre Laurent Aimard, Jevgenij Kisin, Maurizio Pollini in Grigorij Sokolov, pianist Murray Perahia pa bo nastopil kot solist in kot dirigent orkestra Akademije St. Martin in the Fields. V okviru Salzburškega festivala se odvija tudi cikel sodobne glasbe Salzburg contemporary. Letos sodobni glasbeni repertoar zaznamujejo dela francoskega skladatelja Marc–Andréja Dalbavieja in francoskega spektralista Tristana Muraila v navezavi z glasbenimi zrenji francoskih skladateljev prejšnjih stoletij, Debussyja in Ravela.

V Franciji se bo to poletje do konca julija nadaljevala bogata festivalska tradicija pod okriljem festivala Aix-en-Provence, v okviru katerega bodo Ensemble Modern, Freiburški baročni orkester in Quatuor Béla izvajali skladbe Ligetija, J. S. Bacha, Bartóka ter nekatera sodobna dela Manfreda Trojahna in Jérôma Combiera.

Festival Verbier v Švici bo med 18. julijem in 3. avgustom ponudil orkestrske, komorne in solistične koncerte, na katerih bodo zazvenela baročna, klasicistična in modernistična dela ter skladbe skladateljev moderne, kot so Mahler, Webern, Milhaud, Schubert, Skrjabin, Brahms, pa tudi Bach v interpretaciji prepoznavnih glasbenikov, med katerimi omenimo Martho Argerich in Mišo Majski.

Nekoliko bliže Sloveniji, v Beljaku na Koroškem, bo med 12. julijem in 27. avgustom festival Carinthischer sommer gostil številne klasične orkestre, komorne sestave, zbore in soliste ter nekaj modernejših glasbenih zasedb sodobne glasbe, ki vključujejo elektroniko in jazz. Med nastopajočimi so notabu.ensemble neue musik, ansambel stare glasbe Les Nations Réunies, tenorist Helmut Wildhaber, pianistka Barbara Moser in pianist Rudolf Buchinder, ki bo nastopil s simfoničnim orkestrom mesta Birmingham pod dirigentskim vodstvom Andrisa Nelsonsa.

Sodobna glasba

Med poletnimi festivali umetnostne oziroma klasične glasbe je nekaj takih, sicer v manjšem številu, ki se intenzivneje posvečajo sodobni glasbi. Čez lužo, v ameriškem San Franciscu, se julija in avgusta odvija 12. festival sodobne glasbe, ki ga vsako leto prireja New Music Forum. Na njem se bodo zvrstile novitete mladih mednarodnih ustvarjalcev, med katerimi so Lucas Floyd, Ulf Grahn, Vera Ivanova in Timothy Johnson.  

Obširnejši glasbeni festival pod okriljem ustanove Bostonskega simfoničnega orkestra, Tanglewood Music Center, bo med 17. in 21. julijem poleg klasičnega repertoarja v izvedbi največjih glasbenikov, med katerimi najdemo imena, kot so Yo-Yo Ma, Anne-Sophie Mutter in Thomas Hampson, ponudil tudi cikel sodobne glasbe. Cikel se bo pod vodstvom dirigenta Johna Harbisona in Michaela Gandolfija usmeril v ameriške sodobne glasbene struje in predvsem ustvarjanje mlajših kolegov skladateljev, ki so člani Tanglewooda. Poleg uveljavljenih ameriških skladateljev Johna Adamsa, Stevena Mackeyja, Georgea Perla, Bernarda Randsa in Rogerja Sessionsa bodo nastopili nadobudni mladi skladatelji, ki se šele uveljavljajo v svetu kompozicije, Anthony Cheung, Hannah Lash, Eric Nathan in Kate Soper, ter mednarodni skladatelji, kot denimo nemški skladatelj Benjamin Scheuer in britanska skladateljica Charlotte Bray.

V Evropi se bosta sodobnosti predajala dva italijanska festivala, in sicer highSCORE, na katerem bodo avgusta izvedene izbrane novitete prijavljenih skladateljev, častni gost pa bo nemški skladatelj Steven Mackey, ter soundSCAPE, na katerem se v idiličnem okolju italijanskih Alp skladatelji in izvajalci iz vsega sveta dva tedna družijo na koncertih, predavanjih in mojstrskih tečajih. Letos smo tako med drugim lahko prisostvovali konferenci o Ligetijevi glasbi s posebnim gostom Lukasom Ligetijem.
 


DELI Z OSTALIMI:

pošlji


POVEZAVA:

KOMENTIRANJE

Ni še nobenega komentarja. Bodite prvi in komentirajte.

Za komentiranje morate biti prijavljeni!

prijavi se

Uredništvo

Odzven od 7. 4. do 14. 4. 2016: Izak Košir recenzira drugo ploščo Balladera, Jaša Lorenčič pa povratniški EP zasedbe Adam.  Katarina Juvančič piše o arhivskem koncertnem albumu legendarne folk zasedbe Sedmina, Gregor Bauman pa o 30. koncertni obletnici zasedbe Panda. Bauman se je hkrati pogovrajal z Tinetom Grgurevičem, znanim pod imenom Bowrain, Terens Štader pa s Prismojenimi profesorji bluesa.

.

E-NOVICE

Naročite se na elektronske novice in bodite obveščeni o naših in drugih aktivnostih!

Odjavi e-novice