SPLETNA REVIJA O GLASBI

Nahajate se na: Odzven > recenzije > koncerti > Pisan vrt mladega jazza

Pisan vrt mladega jazza

Jože Štucin
05. julij 2011

Big Band DOM (foto: MareziJazz)
Big Band DOM (foto: MareziJazz)

Dogaja se nekakšna renesansa jazza; vrača se namreč h koreninam, k ljudstvu, v bare in zakotne kraje, kjer se medi med medico (v Marezigah z refoškom), pivom in sproščenim vzdušjem. Jazz v vsako slovensko vas!

Ne tako dolgo nazaj smo navdušeno in svetovljansko improvizirali v Cerknem, sedaj so tu Marezige. Nenavaden preobrat se je zgodil verjetno tudi zaradi diktature instant glasbe, ki jo vsiljujejo komercialni mediji. Jazz je namreč neukrotljiv, frajgajstovski, samonikel in odporen na vsakršne infekcije, zato pa vedno zdravilen in dobrodošel. Četudi je v posameznih obdobjih bežal sam vase in iskal svobodo predvsem v popolni improvizaciji, se vedno znova vrača med ljudi, k bistvu muzike, ki je – muzika.

Med mladimi je jazz nekakšno odkritje zadnjih let, kar dokazuje povprečna starost izvajalcev in poslušalcev v Marezigah.

Zato povratek jazza (joj, kako so stari spoštljivo izgovarjali ime đec in imeli v svojem srcu vedno nekaj prostora vsaj za blues, če ne tudi za swing in be-bop, ki sta jazz raznesla po svetu) nekako ne preseneča: glasba se nas mora dotakniti, nas mora vznemiriti ter povišati pulz. Prava godba je tista, ki po svojem beatu prikroji utrip srca. In jazz vsekakor je tak. Med mladimi nekakšno odkritje zadnjih let, kar dokazuje povprečna starost izvajalcev in poslušalcev v Marezigah. Zasluge za tak preboj imajo tudi glasbene šole, kjer se je jazz (za razliko od rock 'n' rolla, ki ostaja prepuščen iniciativi samoukov in večnih mladostnikov) dodobra uveljavil ter postal sestavni del rednega programa skupinskega muziciranja. Ali drugače: iz starih pleh band, ki so bile carstvo samoukov in zanesenjakov, so se postopoma oblikovale mlade selekcije big bandov, ki so z znanjem presegale repertoar koračnic, maršev in narodnozabavnih poskočnic.

Srečanje big bandov in drugih jazzovskih zasedb MareziJazz, ki so ga 1. in 2. julija pripravili v Marezigah nad Koprom, je letos potekalo sedmič. Iz skromne prireditve na začetku se je razvil obetaven in ambiciozen projekt s prepoznavno poanto – na enem mestu združiti najvidnejše glasbene skupine od blizu in malo manj blizu ter jih nekako soočiti med seboj, na prijazen način rangirati po izvirnosti in jazzovski duši. Zanimiva ideja, ki je menda edinstvena v tem delu Evrope, se je prijela do te mere, da po mnenju podpisanega presega okvir zgolj veselega vikenda in bi lahko postala pravi festival tovrstne glasbe. Seveda bi to pomenilo tudi spremembo koncepta, ki se vrti okrog formule »prijetno z okusnim«. Trenutno se namreč zelo uglašeno družita zabava z vrčkom piva in kulinaričnimi dobrotami ter nastop glasbenikov na nekoliko premajhnem odru. Kakorkoli, jazz, ki ga ustvarjajo big bandi, ima dovolj raznorodnih komponent, da brez težav polno zaživi tako na veselici kot v akademskem okolju. Izrazne možnosti, ki jih ponuja tak koncept orkestra, so zelo pestre; posamezniku dovoljuje preboj med soliste, ostalim pa omogoča užitke ansambelske igre s ščepcem osebne svobode. Prvi večer na MareziJazzu tudi hladen veter, ki je preizkušal improvizatorske sposobnosti nastopajočih, ko jim je samovoljno obračal liste in hotel igrati po svoje, ni pokvaril dobrega razpoloženja.

MareziJazz nima nekega v naprej zastavljenega vsebinskega koncepta, temveč ponuja pisan izbor različnih usmeritev in slogov, vse, kar pač big bandi izvajajo, čeprav se ti najraje držijo preizkušenega swinga in standardov starih mojstrov. Klasični vzorci seveda ponujajo tudi možnosti za nastanek novih skladb na temeljih starih modusov, kar je dodatna spodbuda za ustvarjalne člane skupin. Petkov večer je smelo zastavila domača zasedba Big band Hrošči, nadaljevali so tolminski Jazz Punt Big Band, ki delujejo od leta 2005, vodi pa ga pozavnist Matija Mlakar, The Tzar Blues Band je poskrbel za nekakšen bluesovski break, vzdušje pa je na profesionalno raven povzdignil Big band RTV Slovenija s svojim udarnim in homogenim zvokom in fenomenalnimi solisti. Tu bi se večer lahko sklenil, a je novo dozo mladosti in neukročenega optimizma v nadaljevanju med publiko vlil Big Band DOM z dirigentom Bracom Doblekarjem in krasno pevko Nino Strnad. Ena najmlajših in najobetavnejših amaterskih band je popolnoma prevzela prisotne, Ninin vokal, ki mu ne manjka suverenosti, gibkosti in krasnih barvnih nians, je poslušalce vidno in čutno očaral. Nastop za njimi je bil težka naloga. Pripadel je kvartetu The Open Trio, ki je v nonšalantnih zamahih fusion jazza na funky podlagi nekoliko stabiliziral ozračje, mu povrnil brezvetrje in resnobnost, če malce karikiramo, všečno, čeprav s premalo »refoška«. Večer sta sklenila Big Band Cerknica – BBC in Tvrdokorne Mrlje.

Ravbar je saksofonist, za katerega se zdi, da je odkril svojo jazzovsko formulo, kvartet pa je demonstriral pravo erupcijo čistega zvoka.

V soboto so se prvi predstavili glasbeniki iz Idrije. Jazz in ti Big Band je glede na ustanovitev leta 2009 dokaj mlada zasedba, ki pa je resno zastavila svoje cilje, podobno kot Big Band VOX iz Velenja, s katero želijo Velenjčani obuditi jazzovsko sceno v mestu. V nadaljevanju je pod taktirko flavtistke Gordane Buh (sestre slavnejše Neže Buh – Neishe) nastopil Špičkuc Orchestra, ki je gostil dve mladi vokalistki. Vrhunec večera je bil nedvomno nastop Lovro Ravbar Quarteta. Ravbar je saksofonist, za katerega se zdi, da je odkril svojo jazzovsko formulo, kvartet pa je demonstriral pravo erupcijo čistega zvoka. Srknili smo šilce močne doze »freeja«, ki je sicer kričal po dodatkih in bisih, a je festivalski timing neusmiljeno terjal nadaljevanje, in sicer najprej nastop Wonderbrass big banda iz Logatca. Rosno mlada zasedba je simpatična v vseh pogledih in z atraktivnim repertoarjem hitro navduši poslušalce. Bili so lep uvod v finale, kjer so se do zgodnjih jutranjih ur zvrstili Big Band Nova iz Nove Gorice, Big Band Vrhnika, Big Band Krško in Trio Oni, ki so letos pritisnili piko MareziJazzu.

NE SPREGLEJTE:


8. MareziJazz
petek, 29. junij 2012
Zlati zvoki trobent
sreda, 04. julij 2012
Raznolikost improvizacije
petek, 24. junij 2011
Jazz z zanosom
petek, 08. julij 2011
Glasba bo zmagala
ponedeljek, 13. junij 2011
53. jazz festival Ljubljana
četrtek, 28. junij 2012
14. junija poletje otvarja Imago Sloveniae
sreda, 13. junij 2012
Življenje v ogledalu glasbe sveta
nedelja, 13. oktober 2013
Življenje kot v črni kroniki 
torek, 07. julij 2015
Živi posnetki na »suhi« plošči
nedelja, 30. september 2012

DELI Z OSTALIMI:

pošlji


POVEZAVA:

KOMENTIRANJE

Ni še nobenega komentarja. Bodite prvi in komentirajte.

Za komentiranje morate biti prijavljeni!

prijavi se

Uredništvo

Odzven od 7. 4. do 14. 4. 2016: Izak Košir recenzira drugo ploščo Balladera, Jaša Lorenčič pa povratniški EP zasedbe Adam.  Katarina Juvančič piše o arhivskem koncertnem albumu legendarne folk zasedbe Sedmina, Gregor Bauman pa o 30. koncertni obletnici zasedbe Panda. Bauman se je hkrati pogovrajal z Tinetom Grgurevičem, znanim pod imenom Bowrain, Terens Štader pa s Prismojenimi profesorji bluesa.

.

E-NOVICE

Naročite se na elektronske novice in bodite obveščeni o naših in drugih aktivnostih!

Odjavi e-novice