SPLETNA REVIJA O GLASBI

Nahajate se na: Odzven > recenzije > knjige > Samoosmislitev

Samoosmislitev

Igor Bašin
16. februar 2015

Skozi lastna doživetja in izkušnje predstavi hardkor (gibanje) kot alternativni način delovanja, ki so mu (bila) bolj kot glasbeni slog pomembna predvsem »odprtost mišljenja, pogum za vzpostavljanje svoje skupnosti ...«.
Skozi lastna doživetja in izkušnje predstavi hardkor (gibanje) kot alternativni način delovanja, ki so mu (bila) bolj kot glasbeni slog pomembna predvsem »odprtost mišljenja, pogum za vzpostavljanje svoje skupnosti ...«.
Marko Rusjan:
Strah pred svobodo – hardkor in upor
(Kulturno umetniški klub 13. brat, 2014)

Potem ko je lani Velenje dobilo zgodovinsko leksikonsko bukvo popularnih (z)godb od šestdesetih let 20. stoletja do danes, je Nova Gorica dočakala dosje segmenta generacije mestne in okoliške mladine s preloma starega v novo stoletje izpod peresa Marka Rusjana. »Po 20 letih je napočil čas, da ubesedim svoje spomine, misli in kritične poglede na goriško hardkor sceno iz druge polovice 90ih prejšnjega stoletja,« je podčrtal svoj namen in cilj v uvodu v knjigo Strah pred svobodo – hardkor in upor. V njej je zaobjel plodovito, aktivno, prodorno, aktivistično, subverzivno, vitalno in alternativno ustvarjanje in življenje goriško-ajdovske hardkor scene. Od njenih povojev do aktualne sedanjosti.

Kot akter-insajder, kot ustanovitelj fanzina 13. brat (danes na spletu), kot pevec skupine Man In The Shadow (danes Iamdisease), kot organizator koncertov, kot radijski voditelj, kot borec za pravice živali, kot aktivist, kot eden ključnih pobudnikov Mostovne je Marko Rusjan imel o čem pisati. Vendar bolj kot spomini prevevajo knjigo analitični vzgibi, razmišljanja, komentarji, prebliski, razmisleki – pa ne toliko za nazaj kot za naprej. Samoanaliza in osmislitev samorealizacije je skrito vodilo Rusjanovega resnega in predanega pisanja, ki neštetokrat udari in tudi preseneti tako z načelnostjo kot z lucidnostjo osmišljanja teorije in prakse. Skozi lastna doživetja in izkušnje predstavi hardkor (gibanje) kot alternativni način delovanja, ki so mu (bila) bolj kot glasbeni slog pomembna predvsem »odprtost mišljenja, pogum za vzpostavljanje svoje skupnosti ... Skupnosti, ki bo temeljila na drugačnih temeljih

Sprehodimo se skozi Novo Gorico in njeno okolico od začetka devetdesetih let, ko je v Šempetru pri Gorici umiral klub CRMK in ko se med preganjanjem dolgčasa in skejtanjem na Bevkovem trgu sredi Nove Gorice zgodi iniciacija skupka mladeži, ki se identificira s hardkorom in iz katere vznikne nova (lokalna) scena. Porodi se ideja za fanzin in za bend(e), temu sledi boj za prostor in mesto pod soncem, za pravico do lastne glasbe, kulture in tudi filozofije življenja. Pot skozi klet solkanske železniške postaje, kjer so po Man In The Shadow in Hobson’s Choice našli svoje vadbeno zatočišče še Entreat, Elodea, Scuffy Dogs, Pizda Materna, Elvis Jackson, Dubfound in drugi, nas na koncu pripelje do Mostovne.

Samoanaliza in osmislitev samorealizacije je skrito vodilo Rusjanovega resnega in predanega pisanja, ki neštetokrat udari in tudi preseneti tako z načelnostjo kot z lucidnostjo osmišljanja teorije in prakse.

Pretanjen zgodovinski prelet dogodkov in prizorišč, bendov in ljudi, dejavnosti in izdaj Rusjan usmerja z resnobnim slogom analitičnega komentatorja, ki strelja močne in dobre citate, skoraj lozunge. Avtobiografske utrinke in kronološki pregled dogajanja na Goriškem v zadnjih dveh dekadah dopolnjuje s prodornimi (samo)kritičnimi razmišljanji o mestu posameznika in njegove klape (beri: skupnosti) v kulturi in družbi nasploh, o mejah svobode in verigah potrošniške civilizacije. Čeprav se je pri pisanju naslonil na »dobro Deleuzeovo in Guattarijevo metodo fragmentarnega pisanja, ki dovoljuje začetek branja na vseh koncih knjige«, je trinajst neodvisnih poglavij homogenih in skupaj tvorijo celovit sveženj zapisov o zadnji generaciji papirja in prvi generaciji spleta. Generaciji, ki je vinilke in kasete zamenjala s CD ploščami in digitalnimi datotekami. Generaciji, ki je bila premlada, da bi bila jugonostalgična, a dovolj uporniška, da ni bila zaslepljena z »novimi«, poosamosvojitvenimi časi in režimi. Dotakne se fenomenov digitalizacije glasbe, avtorskih pravic in adutov spleta, kar knjigi dolije aktualnost. S pridodanimi intervjuji s soborci zaobjete scene Miranom Rusjanom, Ivom Lozejem, Milošem Miloševićem – Miklo, Valterjem Cijanom in Dejanom Požegarjem, z (i)zbranimi foto materiali, fotografijami, naslovnicami fanzinov, plošč, letakov, plakatov in manifestov nam celovito predstavi hardkor, ki »ne prenaša običajnih, pasivnih poslušalcev, temveč zahteva celega človeka«. Res škoda, da knjigi ni pridodan še soundtrack zajete scene.

Marko Rusjan ni obračunal s svojimi mladimi leti, ampak je na enem mestu zbral, utrdil in osmislil fundament »nekoga, ki je ves čas ždel znotraj glavne gonilne sile, ki je skušala spreminjati svet in se je na koncu tudi sama spremenila«. Na njem gradi naprej in hkrati nudi drzno čtivo v razmislek. Od obilice zgodovinskih, avtobiografskih in generacijskih knjig ter priročnikov o »do it yourself« (naredi sam) kulturi, ki so nas preplavili v desetletju in pol retromanije, se njegova knjiga razlikuje po neposrednosti in poučnosti. Ne glorificira in ne (samo)poveličuje, ker »če verjameš v sedanjost, ne pričakuješ, da boš enkrat samo še del zgodovine«.

NE SPREGLEJTE:


Očiščenje nelagodja
petek, 06. marec 2015
Trade mark Elvis Jackson
ponedeljek, 23. marec 2015
Čez dan butično, zvečer pa eruptivno in uživaško
torek, 23. julij 2013
Zloglasna slovenska slava in njena polzvezdniška estrada
četrtek, 22. januar 2015
Vabilo na ples
ponedeljek, 05. maj 2014
Rokerji pojejo pesnike- desetič!
ponedeljek, 29. december 2014
O popularni glasbi nekdanje Jugoslavije na znanstven način
nedelja, 23. marec 2014
Nepregledno, nepredvidljivo, avtorsko in z odličnimi bobni
sreda, 30. april 2014
Nažigaška uživancija
sreda, 24. junij 2015
Najdaljša cesta
sreda, 30. april 2014

DELI Z OSTALIMI:

pošlji


POVEZAVA:

KOMENTIRANJE

Ni še nobenega komentarja. Bodite prvi in komentirajte.

Za komentiranje morate biti prijavljeni!

prijavi se

Uredništvo

Odzven od 7. 4. do 14. 4. 2016: Izak Košir recenzira drugo ploščo Balladera, Jaša Lorenčič pa povratniški EP zasedbe Adam.  Katarina Juvančič piše o arhivskem koncertnem albumu legendarne folk zasedbe Sedmina, Gregor Bauman pa o 30. koncertni obletnici zasedbe Panda. Bauman se je hkrati pogovrajal z Tinetom Grgurevičem, znanim pod imenom Bowrain, Terens Štader pa s Prismojenimi profesorji bluesa.

.

E-NOVICE

Naročite se na elektronske novice in bodite obveščeni o naših in drugih aktivnostih!

Odjavi e-novice